نسل‌های پنل های خورشیدی

پنل-خورشیدی-مقاله

پنل-خورشیدی-مقاله

نسل‌های پنل های خورشیدی

 

در مقاله گذشته تقسیم بندی پنل های خورشیدی از لحاظ مواد اولیه و نحوه ساخت معرفی شد. یکی از پارامترهایی که پنل های خورشیدی را از یکدیگر متمایز می نمایید، تکنولوژی ساخت است که در بازار به نسل‌های پنل خورشیدی مشهور هستند. در این مقاله کوتاه سعی می نماییم نسل‌های پنل های خورشیدی را معرفی کنیم.

در محافل دانشگاهی و مقالات علمی پنل های خورشیدی به سه نسل تقسیم بندی می شود:

  • کریستال سیلیکونی
  • لایه نازک
  • نانو ساختار

 

نسل اول

پنل های خورشیدی نسل اول یا کریستال سیلیکونی که اولین پنل های خورشیدی هستند. همان پنل های پلی‌کریستال و مونو کریستال هستند. رایج‌ترین نوع پنل ها می باشند که بیشترین کاربرد را در نیروگاه‌های خورشیدی دارند. در مقالات گذشته توضیحات کامل در خصوص نحوه ساخت و میزان راندمان این نوع پنل های ارائه شده است. ( http://ardinsanat.com/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%BE%D9%86%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C/ )

 

                        

 

 

 

 

 

 

 

نسل دوم

پنل های خورشیدی نسل دوم یا همان لایه نازک نوعی از پنل های Thin film می باشند. از نوع نامگذاری این پنل ها مشخص است که اساس کار این پنل ها لایه های بسیار باریک و نازک نیمه رساناست که بر روی صفحه قرار می گیرند. ویژگی های جذاب این نسل هزینه پایین، سرعت بالای تولید، انعطاف پذیری، تکنولوژی ساده تولید و … اشاره کرد. اما دلایلی همچون مدت زمان پایین گارانتی و فضای زیاد اشغالی باعث شده است، میزان تمایل کاربران به این نسل کمتر از نسل اول باشد.

 

نسل سوم

پنل های خورشیدی نسل سوم یا پنل های نانو ساختار جدیدترین نسل از پنل‌های خورشیدی هستند. عامل اصلی در تکنولوژی این نسل حساسیت رنگ‌های مختلف به نور می باشد. به صراحت میتوان گفت فرایند فتوسنتز گیاهان الهام بخش ساخت این نسل از پنل‌های می باشد. همانطور که سبزدانه های موجود در گیاه نور خورشید را در یک فرآیند شیمیایی به انرژی و غذای گیاه تبدیل می کنند. مواد نانوی حساس به نور انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. مهمترین ویژگی این نسل عدم وابستگی به زاویه تابش خورشید می باشد و اگر بخواهیم به مزایای دیگر این نسل را ذکر کنیم میتوان به سازگاری با محیط زیست، تنوع زیاد، ارزان، امکان کار در روزهای بارانی و ابری و … اشاره کرد. اما نگهداری سخت بدلیل کنترل زیاد پارامترهای مختلف و راندمان پایین دلایل سهم کم بازار این نسل می باشد.

 

 

 

 

 

 

جدول مقایسه کلی نسلهای پنل خورشیدی:

 

ردیف نسل مدل مزایا معایب
 

 

1

 

 

نسل اول

مونو کریستال

 

پلی کریستال

 

رشته ای

فرآیند ساخت آسان

هزینه تمام شده پایین

غیر سمی بودن سیلیکون

راندمان بالا

ثبات بالا در شرایط فضای باز

عمر بالای پنل ها

گران بودن

وابستگی به زاویه تابش

حساسیت به دمای محیط

 

2

 

نسل دوم

سیلیکون غیر کریستالی

کادمیم تلوراید

مس ایندیوم گالیوم

هزینه پایین

سرعت بالای تولید

انعطاف پذیری

تکنولوژی ساده تولید

مدت زمان پایین گارانتی

فضای زیاد اشغالی

 

3

 

نسل سوم

 

سلول های حساس شده با رنگ

سازگاری با محیط زیست

تنوع زیاد

ارزان

کارای در روزهای بارانی و ابری

نگهداری سخت

کنترل زیاد پارامترهای تولید

راندمان پایین

 

+ عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه