سیستم های هایبرید

سیستم هایبریدیا هیبرید چیست؟

سیستم های ترکیبی بیش از یک منبع جهت تولید برق، سیستم های هیبرید (هایبرید) hybrid گفته می شود. این سیستم ها امکان تولید برق به صورت بهینه و به صرفه اقتصادی را در شرایط عدم وجود برق شهری فراهم می آورند.

مزایای استفاده از برق هایبرید

دلایل بسیاری بر توسعه سیستم های هیبرید در دنیا وجود دارد که به چندی از آن اشاره شده:

  • افزایش درصد اطمینان تأمین برق
  • کاهش انتشار آلایندگی و سروصدا
  • افزایش عمر بهره برداری از سیستم
  • کاهش هزینه های تولید برق
  • مصرف بهینه انرژی

به طور کلی هدف از تأسیس یک سیستم هیبریدی کاهش هزینه های عملیاتی، تعمیرات و نگهداری و هزینه های انتقال سوخت با حداقل سازی زمان بهره برداری و مصرف سوخت دیزل ژنراتور می باشد.

انواع سیستم هیبریدی تولید برق

1.سیستم های هایبرید خورشیدی-بادی

همانطور که می دانید درصد زیادی از انرژی پاک خورشیدی، توسط دریاها جذب می شود و چرخه باران را به وجود می آورد و حتی همین مقدار باقی مانده نور خورشید که به خشکی ها می رسد2000 برابر بیشتر از کل انرژی مورد نیاز جهان است.

دو تکنولوژی برتر تولید انرژی، سیستم های آبگرم کن خورشیدی (solar thermal) و ماژول های فتوولتائیک(photovoltaic module) خورشیدی است.

به منظور جذب حداکثری انرژی و استفاده از پتانسیل باد در مناطقی که علاوه بر تابش خورشید، وزش باد نیز دارند از این سیستم استفاده می‌شو. قابلیت اطمینان سامانه به علت استفاده از دو منبع انرژی و هم‌پوشانی آن‌ها در تولید انرژی بالاتر بوده و قابلیت نصب در مناطق مختلف با شرایط آب و هوایی گوناگون را دارا می‌باشد.

 

2.  خورشیدی-دیزل-توربین بادی

  • دراین سیستم علاوه بر استفاده از نور خورشید و انرژی باد در مناطق بادخیز استفاده می‌شود و به عنوان پشتیبان از سوخت دیزل بهره گرفته خواهد شد.

    در این سیستم ترکیبی(هیبرید) برای جبران ضعف های برق خورشیدی به دلیل عدم تولید برق در شب و روزهای ابری همچنین ضعف سیستم تولید برق بادی به دلیل تغییردر سرعت باد در روزهای مختلف با استفاده از دیزل ژنراتوربه عنوان پشتیبان، ضریب اطمینان این سیستم بالاتر از بقیه می باشد و کارآیی بالایی در تامین برق سیستم های حساس مخابراتی دارد.

    اولویت تأمین انرژی با انرژی خورشیدی، بادی و درنهایت دیزل خواهد بود و صرفادر مواقع اضطراری از دیزل استفاده می شود. این سیستم امکان استفاده بهینه از سوخت را در سایت های بزرگ خورشیدی یا مخابراتی حساس فراهم  می آورد.

    3. سیستم خورشیدی- دیزل ژنراتور

    این سامانه ترکیبی(هیبرید) با پشتیبانی دیزل ژنراتور برای تأمین انرژی الکتریکی مصرف کننده‌های مشخص و محدود (حداکثر تا توان نامی دیزل) قابل طراحی و پیاده‌سازی می‌باشد بطوری‌که در محل استفاده به همراه دیزل ژنراتور مستقر شده و تولید انرژی می‌کند.

    مشخصات یک سیستم هیبرید دوگانه خورشیدی-دیزل:

    1. پنل خورشیدی جهت تولید برق
    2. اینورتر خورشیدی مبدل برق تولید شده توسط پنل خورشیدی
    3. رکتیفایر جهت ذخیره سازی برق تولید شده دیزل، در باتری ها
    4. شارژکنترلر جهت کنترل جریان برق واردشده به باتری از پنل خورشیدی

     

     

     

     

+ عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه